Vacas, patos, galletes,.... Hallo ;-) - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Fay Wilde - WaarBenJij.nu Vacas, patos, galletes,.... Hallo ;-) - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Fay Wilde - WaarBenJij.nu

Vacas, patos, galletes,.... Hallo ;-)

Door: Fay De Wilde

Blijf op de hoogte en volg Fay

04 Februari 2009 | Nicaragua, Estelí

Vandaag heb ik eindelijk eens wat langer kunnen slapen! Door de jetleg ben ik al elke keer heel snel in slaapgevallen en vroeg wakker geworden, maar vandaag leek het al wat beter te gaan. Ik was wakker om zeven uur ofzo…niet echt van mijn gewoonte :) om zo vroeg op te staan, maar ik zal nog wel op mijn out ritme terugvallen. Nadat ik ben opgestaan heb ik een koude douche genomen, echt gezellig! Daar wen ik toch nog altijd niet aan ze…het is koud water, maar niet zoals bij ons. Het is gelukkig iets warmer water in de leidingen dan bij ons. Ook deze ochtend was het lekker ontbijt. We kregen mandarientjes, watermeloen, banaan en banenmilkshake mmmjjjaamiie met galletas…koekjes vergelijkbaar met zandkoeken, maar harder. Ze eten hier veel van die galletas en das met suiker op…goed voor de lijn :). Daarna heb ik een poging gedaan om nog wat Spaans te leren van mijn cursussen, maar te mooi weer en te weinig zin in gehad, aangezien ik in de namiddag toch weer vier uur les ging krijgen! Daarna ben ik dan maar naar eens naar het internetcafé gegaan en heb ik kunnen chatten met enkelen van jullie :). Ook heb ik proberen bellen naar huis en eer ik contact kreeg met thuis had ik enkele keren moeten proberen op verschillende manieren om het juiste nummer te draaien…verwarrend met die 32 ervoor…. . Ik kon mijn moeder en zus horen, maar zij mij niet…niet echt kwaliteitsvolle telefoons zou ik zo zeggen. Ik heb daarna thuis nog eens met de gsm proberen bellen naar Jeroen, en het ging! Maar na een minuut of minuut en half was ik al al mijn geld kwijt…vijf dollar….duur lolleke. Dus SKYPEN is de boodschap. Ik heb dan op mijn kamer terug op een onbeveiligd netwerk kunnen geraken. Echt handig als de verbinding niet uitvalt. Toen ik in het internetcafé zat, had ik mijn laptop mee en zat ik ook op een heel goed onbeveiligd netwerk ipv op hun computers. Die dame zei dat ze dat niet hadden wifi…draadloos, maar toch konden we erop. Niet legaal natuurlijk, maar moest ze er iets op zeggen kunnen we haar nog altijd wijsmaken dat we de laptop mee hebben om bestanden over te zetten ofzo… .
Ineens was het dan weer tijd voor lunch, maar veel honger had ik nog niet, want die milkshake vulde enorm. Het was kool met wortelen en vacasvleesgewoon rundsvlees. Wel lekker stoofpotje. Daarna heb ik wat geskyped met Jeroen en ineens was het al kwart voor een ’s middags en wij moesten om een uur in de Spaanse les zitten. Normaal gingen we met Nelly samen naar daar gaan te voet om de weg eens te weten, maar Nelly was al weg toen we vroegen waar ze was. Wij moesten toen zelf maar inschatten hoe ver het ongeveer was. De weg was gewoon oneindig! Ik en Anne hebben toen een taxi genomen omdat we het beu waren in die warmte zover te stappen. We waren zeker kwartier te laat, maarja ook wij passen ons aan aan het zuiderse tempo é ;-) alles gaat hier toch opt gemakske.
Deze keer heb ik los pronombres herhaald, en echt raar want bepaalde zaken zijn hier grammaticaal niet juist, maar blijkbaar zijn bepaalde regels meer van toepassing in Spanje dan hier. Ook heb ik al eens een tijd herhaald, wat wel belangrijk is hier, want ik wil telkens zoveel vertellen, maar die tijden blokken dat altijd. Tijd om ze weer eens te leren want ze zitten ver weg… . Ook heb ik een liedje over het leven van de vrouwen hier geleerd. En heb ik weer huiswerk meegekregen naar huis. Gisteren moest ik twee spreekwoorden zien te verzamelen…ik heb deze toen gevraagd aan mijn gezinsleden. En na deze refrases, moest ik nog een ander taakje doen zo een zin vinden zoals zeven zwarte zouloes zwemmen zeven zondagen zonder zwarte zwembroek….. zoiets maar int Spaans. Gelukkig kon ik dit ook vragen aan mijn gezinsleden. En mijn taak voor morgen heb ik nu al gemaakt en dat was een typisch recept van Nicaragua en van België opschrijven en een krantenartikel lezen en onderstrepen wat ik niet verstond en verbos aanduiden. Na de Spaanse lessen namen Anne en ik een bus terug naar huis, maar we waren veel te vroeg afgestapt! We moesten de weg vragen, maar gelukkig was het na een kwartierke stappen al duidelijk waar we waren. Het was weer eens een belevenis erbij é. Tot nu toe zijn we nog niet aangevallen geweest ofzo en nog niet echt iets choquerend tegen gekomen. Ik was gisteren wel bijna omver gereden geweest, maarja het zijn hier gewoon zotten op de weg! En ze vonden het nog ferm leuk erbij…
Hier zijn wij Machachas vrouwen, meisjes, dames, … Leuk woordje é.
Ondertussen verloopt het kennen van te taal op het gemakje verder. Ik versta wel al veel nu, maar het hangt er ook sterk vanaf wie er spreekt, want als ze echt mega snel praten dan verstaak den helft Ernie van… maar over het algemeen gaat da wel.
Vanavond hebben we niet veel meer gedaan, gewoon wat gechat, huiswerk gemaak, gegeten (tortillas met kaas in…Niet volledig mijn smaak, maar viel nog wel mee). Ook nog even vermelden dat Lenin echt een schat van een kind is. Hij is het kind van een van de dochters hier in huis en is echt super schattig! Hij danst met heupjes, ze leren hem kusjes geven…ze worden al van kleins af aan gekweekt om macho te worden :). Maar het is echt een lievertje. Vandaag ben ik eindelijk teweten gekomen hoe dat gezin hier nu in elkaar zit. Nelly heeft hier drie dochters wonen en twee daarvan hebben een kind en man. Haar kleinkind van zestien jaar woont ook hier en zij is nu vier maand zwanger en heeft een vriendje…binnenkort man, want gaan deze maand trouwen whoeeeeeehoooewww fiesta!!! En daarna zal zij bij de familie van haar vriend inwonen. En dan zijn er nog twee meisjes die hier wonen omdat ze overdag letten op de kindjes van de twee dochters als deze gaan werken zijn. Met andere woorden.. er is hier altijd wel iemand thuis!
Voor de rest denk ik niet dat ik nog veel te vertellen heb! Als ik nu niet in detail ben geweest weet ik het ook nietmeer ze :)
Allé vrienden, familie en al de rest ;-) tot de volgende uiteenzetting!

Adios muchachas y muchachos!

  • 04 Februari 2009 - 08:21

    Jeroen:

    amai dat was idd nen helen boterham deze keer!
    Ge hebt daar zeker nog niet veel te doen... :p
    Ik hoop dat we een van dees dagen nog es kunnen skypen.
    en zeg, let een beetje op in het verkeer hé ;)

    kusje,

    Jeroen
    x

  • 04 Februari 2009 - 09:07

    Ma:

    ja,was een hele boterham.Spijtig dat we jou niet konden horen.Wist dat jij het was die probeerde.Kusjes MA

  • 04 Februari 2009 - 18:55

    Silvie:

    Gewoon ff een berichtje achterlaten om jou te laten weten dat La Belgique jou niet vergeet!!
    Heb al iedere dag jouw blog gelezen en ik moet zeggen, telkens waan ik mij in een zonnig onbekend land...
    Hou je daar goed, geniet ervan en be carefull!!!!!!
    Tot de volgende leessessie :-)
    Big x

  • 04 Februari 2009 - 19:58

    Bram:

    Jawadde Faytje azo nen tekst kzie der plekskes van :p
    geniet ginder nog maar keer vant schoon weer want denk dat hier toch paar graden frisser is :d

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 April 2009

Leon en nieuw gastgezin

17 April 2009

Rondtrip Nicaragua!

01 April 2009

Hola chelas y cheles!

19 Maart 2009

Despues dos semanas era tiempo para escribir!

08 Maart 2009

Léon en de zee
Fay

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 13615

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 16 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: