buenas... - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Fay Wilde - WaarBenJij.nu buenas... - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Fay Wilde - WaarBenJij.nu

buenas...

Door: Fay De Wilde

Blijf op de hoogte en volg Fay

07 Februari 2009 | Nicaragua, Estelí

Gisteravond zijn ik en Anne iets gaan drinken met een Oostenrijks meisje en het was eens een nieuwe ervaring. Eerst gingen we ergens binnen, want we hoorden muziek, maar toen bleek dat het danslessen waren van salsa enzo… wel eens leuk om te zien. We zijn daarna dan naar een bar gegaan die Monica kende. Het was geen bar zoals je het kan vergelijken als in België. Het leek eerder op een hangaar met wat tafeltjes in, dan op een bar. De muziek was wel goed! Wij wisten niet goed wat je allemaal kon bestellen dus bestelden we een fles bier van een liter. We hebben er zo twee besteld en veel gebabbeld. Het was goed om te oefenen in het Spaans zowel voor ons als voor het andere meisje. Zij is hier nu ongeveer drie weken en zit in een gastgezin helemaal alleen. Ze heeft het de eerste twee weken heel erg moeilijk gehad, maar nu voelt ze haar al veel beter. Ik kan mij wel voorstellen als je zo helemaal alleen ergens bent, dat het wel moeilijk is. Lang zijn we er niet gebleven, omdat we moe waren en omdat het na een bepaald uur toch wel wat gevaarlijker wordt op straat. Ook waren we nog eens de Belgen tegengekomen op straat en die gingen naar de cinema…een nieuwe film met Tom Cruise…Gesproken in het Engels met Spaanse ondertitels, dus das heel goed te doen. Na ons barbezoek zijn ik en Anne terug naar huis gegaan. Het was totaal nog niet laat! Tien uur en we waren al terug thuis. Ik was al weer heel moe!
Deze ochtend toen ik opstond was het van da….de microben zijn mijn lichaam binnengekropen. Ik had diarree… echt niet tof, maar gelukkig was het tot nu toe maar eenmalig. Ook kregen we weer heel heel lekker maar vooral calorierijk ontbijt. We worden hier echt vetgemest! Weer verschillende fruitsoorten en galletas met en zonder suiker, kleine sandwichkes met ananasconfituur en bananenmilkshake. Daarna heb ik weer een koude douche genomen én nog steeds kan ik daar niet aan wennen! Na de douche en het eten was het al tijd voor de Spaanse les. Ik had vandaag les van dezelfde madam als Anne, omdat Nelly naar Managua moest voor een dokter.
Onze lessen begonnen al om elf uur en we hebben dingen weesten bezoeken. Eerste zijn we naar de bibliotheek geweest, een heel mooi gebouw, maar weinig boeken toen hebben we daar een evaluatieformulier moeten invullen over ons gastgezin en de Spaanse lessen. Daarna zijn we naar een klein marktje gegaan vlak aan ons huis en toen zagen we echt wel het verschil met mensen van het platteland en de mensen van waar wij wonen. Die kinderen kwamen constant achter geld vragen enzo… iets wat wij eigenlijk niet gewoon zijn in Estelí, omdat iedereen hier toch wel een behoorlijke levensstandaard heeft. Alle kinderen gaan naar school en ze dragen allemaal een wit hemd en de meisjes een blauwe rok met kousen en schoentjes. Iedereen is hier hetzelfde gekleed om naar school te gaan. Je kan dus duidelijk merken dat ze het hier zo slecht nog niet hebben. Want ook uit mijn gastgezin hebben alle kinderen unief gedaan en werken ze allemaal. Er is nog één dochter die nog studeert en das psychologie. Wij zitten dus duidelijk in een ‘heel goed gezin’. Ze komen hier in ieder geval niets tekort! Ook eten wij dagelijks vlees, en ik heb al gehoord dat dit heel erg zelden voorkomt, omdat vlees hier heel duur is. Veel mensen hier zijn vegetarisch omdat ze geen vlees kunnen veroorloven.
Na het bezoekje aan de markt zijn we naar een restaurantje gegaan… meer een buitenlucht café waar eten te verkrijgen is. Je kan er alleen maar vegetarisch en biologisch eten krijgen en heel erg lekkere refrescas/jugos….sappen.
Ik had mij een Sandwich met witte kaas besteld en een meloensapje. Het was heel erg lekker! En heel goedkoop 1 euro.
We hebben daar toen onze grammatica gekregen en ook veel gebabbeld. Deze lerares wou echt alles weten é…ze bleef maar doorvragen naar mijn gezin, onze politiek, …. Ook heb ik weer veel gelachen. Al die mensen zijn hier zo grappig! En ik lachte en zij lachte en zo bleven we lachen….echt leuk. Daarna zijn we nog naar de supermarkt gegaan achter zeep en waspoeder om te wassen!
Toen we thuis kwamen kregen we nog middageten…echt iets minder mijn ding. Het was yuca met vlees. Die yuca smaakte gelijk gepofte kastanjes, maar veel bitterder…Niet echt iets voor mij. ook gisteren hebben we iets nieuws geprobeerd echt iets raars. Een soort van stokken en als je er op beet kwam er allemaal heel zoet sap uit…flor de caña. Dat was een soort fruit en daar maken ze ook de rum van…Rum is hier heel populair…
Daarna wou Anne eens naar het internetcafé en ik wou mijn was doen! Ik begon eraan en al onmiddellijk toonde het meisje die hier helpt hoe ik het correct moest doen, want ik was al weer de helft vergeten van wat Nelly voortoonde!
Eerst moest ik een emmertje vullen met water en er waspoeder in doen en goed mengen met mijn handen. Daarna moest ik mijn onderbroek leggen op de wasbak en water op doen met een kommetje en daarna inzepen. Dan goed schuren, spoelen en in het emmertje laten trekken. Daarna moest ik het er terug uithalen en al het zeep eruit spoelen. Daarna moest ik er eens mee schudden en ophangen. Da meisje deed het eens voor…bij mij duurde het zeker een uur eer alles gewassen was en ophing. Ik denk dat da bij hen misschien tien minuten zou geduurd hebben! Maarja het is toch gelukt en mijn was ruikt super lekker….hopelijk is het droog tegen morgen!
Daarna hebben we ons bij de rest in de zetel gezet en wat gekeken naar televisie. Het was nog plezant want de series waren in het Engels met Spaans ondertiteling, dus heel verstaanbaar voor ons!
Daarna was het alweer eten…Bonen….met eitjes en tortilla….die bonen waren toch ook weer niet echt mijn ding, maar Nelly was er vandaag niet en de dochters kookten voor ons…. .
Morgen gaan we een uitstapje doen naar Miraflor (een natuurreservaat). We gaan er alleen in gaan zonder gids, maar ook gidsen zijn mogelijk en overnachting ook! Maar dat zal voor de volgende keer zijn. Ik en Anne willen al een hele tijd eens kunnen zwemmen en hopen dat er daar dan de mogelijkheid zal zijn!
We zullen wel zien. Het zal in ieder geval vroeg opstaan worden, want er rijd een bus naartoe om zes uur in de ochtend! Dit is een bus die een uur rijdt.
Hopelijk is het goed weer morgen, want Vandaag was het prachtig weer, maar gisteren toch wel koud.
Dat was het weer wat voor vandaag.

Hasta luego…

  • 07 Februari 2009 - 08:40

    Ma:

    t zal daar wel mooi zijn.Ben benieuwd naar fotos

  • 07 Februari 2009 - 11:13

    Jeroen:

    Kwam de bus nu om 5u of 6u? Want in uw mail zei je 5u. Allesinds vroeg :-)
    Ik heb uw mail vanacht nog gelezen. Ge zijt nog 1u voor mij gaan slapen (en dat met de 7u verschil :p)
    Alleh, khoop dat er daar wat te zien valt in dat reservaat.

    x

  • 07 Februari 2009 - 11:53

    Margo:

    ook in Duitsland vervolgen wij de belevenissen en wensen jullie een fantastische tijd

  • 07 Februari 2009 - 15:43

    Sofie:

    hey faytje het heeft wa lang geduurd eer dak iets van mij liet horen maar her ben ik dan. Tlijkt mij daar echt superplezant en keb nu nog meer spijt da ik te laat was. ik volg u avonturen echt op de voet, tlijkt precies zo een soapserie dak elken dag wil volgen :) ik heb altijd gezegd dak nooit dien facebook zou moeten hebben he maar ik ben nu echt wel aant twijfelen ze alleen maar om u te zien wassen ;) ale nog veel plezier daar in far far away en tot de volgende he of tot op skype.

    kouwelijke belgische groetjes van je orthofriend die stikjaloers is op u.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Estelí

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 April 2009

Leon en nieuw gastgezin

17 April 2009

Rondtrip Nicaragua!

01 April 2009

Hola chelas y cheles!

19 Maart 2009

Despues dos semanas era tiempo para escribir!

08 Maart 2009

Léon en de zee
Fay

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 13615

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 16 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: